Volg SYNTRA Vlaanderen

10 finalisten Ideaal Duaal nemen het tegen elkaar op tijdens slotevent in Technopolis

Persbericht   •   mei 10, 2019 09:00 CEST

De boegbeelden van Ideaal Duaal 2019 gaven het startschot voor de wedstrijd tijdens de kick-off in februari

De 10 finalisten van de wedstrijd Ideaal Duaal, van het Agentschap voor Ondernemersvorming – SYNTRA Vlaanderen, nemen het tegen elkaar op tijdens het slotevent op 13 mei 2019 in Technopolis in Mechelen. De 10 finalisten werden geselecteerd uit meer dan 70 inzendingen en zullen nog een eindpitch brengen om zichzelf en hun idee een laatste keer te promoten. De jury, onder wie vertegenwoordigers van Imec, GAN Belgium, Microsoft, Aiesec en de Vlaamse Scholierenkoepel, kiest ter plekke de 3 uiteindelijke winnaars van Ideaal Duaal 2019.

Inzendingen bieden antwoord op uitdagingen van 12 boegbeelden

De inzendingen voor Ideaal Duaal, waar ook de 10 finalisten uit werden geselecteerd, bieden een antwoord op de uitdagingen van twaalf boegbeelden; Caroline Pauwels (rector VUB), Stephane Berghmans (directeur Technopolis), Ben Lambrechts (directeur PXL Hogeschool), Raymonda Verdyck (afgevaardigd bestuurder GO!), Tjorven Denorme (medeoprichter Hack Belgium), Nico Reeskens (county manager Adecco), Jeroen De Wit (oprichter Teamleader), Danny Van Assche (gedelegeerd bestuurder UNIZO), Koen de Leus (chief economist BNP Paribas Fortis), Lieven Boeve (directeur-generaal Katholiek Onderwijs Vlaanderen), Hans Maertens (gedelegeerd bestuurder Voka) en Rik Van de Walle (rector UGent). Zij daagden talentvol Vlaanderen uit om oplossingen te bedenken voor elk van hun twaalf probleemstellingen. De 10 beste ideeën zijn:

Match Your Hero een spel om studenten inzicht te geven in hun eigen talenten en hen te matchen met bedrijven
Nextbook een platform waar lesgevers, studenten en werkgevers online cursusmateriaal live kunnen aanpassen
SAM een app om digitale stappenplannen te maken met enkelvoudige opdrachten ter ondersteuning van leerlingen in het BuSO
Zorgtechlab een platform dat innovaties in de zorg digitaal bundelt en testlabs uitzet
Noteble een onderwijsplatform dat scholen toelaat om studenten op te volgen door hun capaciteiten, leerpunten en sterke punten in kaart te brengen
De Mobiele Werf een verplaatsbare werf die tot bij de scholen wordt gebracht als mobiele leerwerkplek
Pocketcoach een app waarbij jongeren iedere week een nieuwe uitdaging krijgen om hen zo aan te zetten aan zelfreflectie te doen
Duaal Centraal een begeleidingsapp voor de opvolging en evaluatie van duale leerlingen
Monomasterclass een intensief traject waarbij verschillende sollicitanten zich buigen over een uitdaging van een potentiële werkgever, en dat in de organisatie zelf
Knowledge Flow een online platform dat kennisnoden in kaart brengt en de juiste kennis meteen aanbiedt

Wat na de wedstrijd?

De 3 uiteindelijke winnaars zullen elk een Bongobon Citytrip Deluxe krijgen, maar de echte prijs is natuurlijk dat hun ideeën zullen verder leven en ontwikkelen na de wedstrijd. Dat is hopelijk het geval voor alle inzendingen, ook degene die de finale niet hebben gehaald. Daarvoor rekent organisator SYNTRA Vlaanderen op het engagement van de juryleden en de boegbeelden. “We voorzien een doos voor alle twaalf boegbeelden met daarin alle inzendingen die zijn binnengekomen als antwoord op hun respectievelijke uitdaging”, zegt Bianca Ghyselinck, die het project Ideaal Duaal coördineert bij SYNTRA Vlaanderen. “We hopen dat er zo voor elk idee een kans op realisatie is.”  

Syntra Vlaanderen is een verzelfstandigd Agentschap van de Vlaamse Overheid, beleidsdomein Werk en Sociale Economie. Het agentschap is een innovatief en inspirerend regieagentschap inzake duaal leren en ondernemersvorming in Vlaanderen. Syntra Vlaanderen wil via een sterk netwerk alle relevante spelers met elkaar verbinden, inspireren en zo kennis samenbrengen.

De visie op opleiden vertrekt vanuit de idee waarbij de lerende/ondernemer centraal staat en zijn eigen opleidingstraject in handen neemt om zich voor te bereiden op de wereld van morgen. Digitale technologie neemt hierbij een belangrijke plaats in. Het brengt de opleiding dichter bij de lerende (leren en begeleiden op afstand), maakt een flexibele manier van opleiden mogelijk (vb op het tempo van de lerende) en laat toe het totale opleidingstraject op te volgen vanuit verschillende invalshoeken.

Bestanden in de bijlage

PDF-document Word-document

Opmerkingen (0)

Opmerking toevoegen

Opmerking

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's Privacy Policy.