Volg SYNTRA Vlaanderen

Opstart Duaal leren in opleiding Kinderbegeleider

Persbericht   •   aug 01, 2017 14:20 CEST

De opleiding Kinderbegeleider duaal is één van de veertien nieuwe opleidingstrajecten die in het stelsel duaal leren worden georganiseerd vanaf dit schooljaar. Samen met de sector van de lokale besturen (Diverscity), de social profit (VIVO), het Limburgs Steunpunt voor Kinderopvang werkt SYNTRA Vlaanderen aan het mobiliseren van erkende werkplekken in de regio Limburg-Kempen.

Op 5 en 6 september worden beleidsmakers, ambtenaren van lokale besturen en directies van kinderdagverblijven en buitenschools groepsopvang in Mol en Hasselt samen gebracht om hen te informeren en te mobiliseren over duaal leren in de opleiding Kinderbegeleider duaal.

In een opleidingstraject van duaal leren, wordt een groot deel via de werkplek verworven. Deze werkplekken moeten erkend zijn en moeten uiteraard de juiste activiteiten en competenties kunnen aanbieden in lijn met de opleiding. Het Agentschap voor Ondernemersvorming-SYNTRA Vlaanderen is als regisseur voor de werkplek bevoegd in duaal leren. Als regisseur is het de taak om in het aanbod aan kwalitatieve werkplekken te voorzien en dit aantal te verhogen. Het agentschap doet dit in nauwe samenwerking met sectoren: beleidsmakers en ambtenaren van lokale besturen, directie van kinderdagverblijven en buitenschoolse groepsopvang die via de sectorale partnerschappen instaan voor het erkennen van hun werkplekken via het digitaal loket app.werkplekduaal.be

Syntra Vlaanderen wil uitgroeien tot een innovatief en inspirerend regieagentschap inzake duaal leren en ondernemersvorming in Vlaanderen. Het wil een thought leader zijn die via een sterk netwerk alle relevante spelers met elkaar verbindt en zo kennis samenbrengt. De visie op opleiden vertrekt vanuit een model waarbij de lerende/ondernemer centraal staat en zijn eigen opleidingstraject in handen neemt om zich voor te bereiden op de wereld van morgen. Digitale technologie neemt hierbij een belangrijke plaats in. Het brengt de opleiding dichter bij de lerende/ondernemer (leren en begeleiden op afstand), maakt een flexibele manier van opleiden mogelijk (op het tempo van de lerende) en laat toe het totale opleidingstraject op te volgen vanuit verschillende invalshoeken: de lerende, het bedrijf/de kmo, de docent.

Opmerkingen (0)

Opmerking toevoegen

Opmerking

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's Privacy Policy.