Volg SYNTRA Vlaanderen

SAM, Compass en Noteble winnen Ideaal Duaal 2019

Persbericht   •   mei 13, 2019 15:36 CEST

SAM, Compass (vroeger Pocketcoach) en Noteble zijn de winnaars van Ideaal Duaal 2019, een wedstrijd van het Agentschap voor Ondernemersvorming – SYNTRA Vlaanderen. De drie namen het op tegen elkaar en zeven andere finalisten tijdens het slotevent van de wedstrijd in Technopolis in Mechelen. Elke finalist bracht nog een eindpitch om zijn of haar idee een laatste keer te verdedigen. De jury, onder wie vertegenwoordigers van Imec, GAN Belgium, Microsoft, Aiesec en de Vlaamse Scholierenkoepel, vond SAM, Compass en Noteble uiteindelijk de beste ideeën uit meer dan zeventig inzendingen.

Het leren van de toekomst

“Met de wedstrijd Ideaal Duaal zetten we de leerling, de student en het bedrijf centraal, want zij weten het best hoe het leren van de toekomst zich verder moet ontplooien. De doelstelling van Ideaal Duaal is om een brug te bouwen tussen de opleidings- en de ondernemingswereld”, legt Vickie Dekocker uit, verantwoordelijke Innovatie bij SYNTRA Vlaanderen. Daar beantwoorden SAM, Compass en Noteble het best aan. SAM is immers een app om digitale stappenplannen te maken met enkelvoudige opdrachten ter ondersteuning van leerlingen in het BuSO, Compass is een app waarbij jongeren iedere week een nieuwe uitdaging krijgen om hen zo aan te zetten aan zelfreflectie te doen en Noteble is een onderwijsplatform dat scholen toelaat om studenten op te volgen door hun capaciteiten, leerpunten en sterke punten in kaart te brengen. “De winnaars krijgen natuurlijk een prijs, maar de echte prijs is dat hun ideeën verder leven en ontwikkeld worden. Daar hopen we op voor alle inzendingen trouwens. We rekenen daarvoor op het engagement van de juryleden en de boegbeelden, met wie de deelnemers ondertussen goede contacten hebben kunnen leggen”, zegt Bianca Ghyselinck, die het project Ideaal Duaal leidt bij SYNTRA Vlaanderen.

Draagvlak creëren

Met Ideaal Duaal wil SYNTRA Vlaanderen niet alleen oplossingen voorzien voor concrete problemen, het overheidsagentschap wil ook verschillende partners uit het veld samenbrengen en zo een netwerk faciliteren, en vooral een draagvlak creëren voor duaal leren. “We werkten samen rond een crowd sourced innovatiefilosofie, al tijdens de eerste editie van de wedstrijd. Die crowd is een grotere groep mensen met voeling rond een bepaalde problematiek. Zij krijgen de autonomie om mee richting aan het domein te geven aan de hand van pilots en experimenten. Op die manier ontwikkel je ideeën waarbij je de voice of the customer binnenbrengt”, zegt dr. Isabel Verniers van MTI², dat binnen Ideaal Duaal de rol vervult van architect van innovatiemethodologieën. Dirk Kooreman, partner development manager bij Microsoft, was snel gewonnen voor dat concept: “In de wedstrijd neemt Microsoft de rol van jury op zich en coacht het een aantal winnaars als partner, maar het is zeker niet de bedoeling dat wij de app uitwerken, we zijn er om hen te ondersteunen. Onze focus is om innovatieve ideeën op te sporen die studenten, bedrijven en scholen echt kunnen verbinden. De usability of de praktische bruikbaarheid van veel inzendingen is trouwens verrassend goed. SYNTRA Vlaanderen is er echt in geslaagd om de juiste snaar te raken en zo de juiste ideeën te vinden.” Tim Rootsaert van Imec deelt zijn mening over de kwaliteit van de inzendingen: “Ik was aangenaam verrast, zeker als je weet dat dit voor de mensen die meedoen zeker niet hun dagelijkse dada is. Voor dit jaar lijkt me het niveau zelfs nog iets hoger te liggen.”

Syntra Vlaanderen is een verzelfstandigd Agentschap van de Vlaamse Overheid, beleidsdomein Werk en Sociale Economie. Het agentschap is een innovatief en inspirerend regieagentschap inzake duaal leren en ondernemersvorming in Vlaanderen. Syntra Vlaanderen wil via een sterk netwerk alle relevante spelers met elkaar verbinden, inspireren en zo kennis samenbrengen.

De visie op opleiden vertrekt vanuit de idee waarbij de lerende/ondernemer centraal staat en zijn eigen opleidingstraject in handen neemt om zich voor te bereiden op de wereld van morgen. Digitale technologie neemt hierbij een belangrijke plaats in. Het brengt de opleiding dichter bij de lerende (leren en begeleiden op afstand), maakt een flexibele manier van opleiden mogelijk (vb op het tempo van de lerende) en laat toe het totale opleidingstraject op te volgen vanuit verschillende invalshoeken.

Bestanden in de bijlage

PDF-document Word-document

Opmerkingen (0)

Opmerking toevoegen

Opmerking

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's Privacy Policy.